fredag 11 mars 2011

Vad är en dysfunktionell relation?


!!!Varningssignaler på en dysfunktionell relation!!!

* Spänningstillstånd, intensivt, stark energi (kan misstas för "passion")
* Inte känna sej säker
* Att man styrs av sina impulser, inte tänker efter om det man gör är bra för en
* Kontroll
* Att anpassa sej för mycket
* Att övriga livet glöms bort, fullt fokus på den andre och relationen
* Besatthet/totalt uppfylld av den andre


Det förlänger ditt eget och andras dysfunktion eller missbruk

* Om man inte talar om problemet
* Om man drar sej undan och att inte störa
* Om man ursäktar sitt eget eller den andres missbruksbeteende (han mår ju så dåligt)
* Att man tar på sej skuld för saker som andra har gjort eller gör
* Ta över ansvaret när andra gjort eller gör fel och kontrollera/rädda
* Förhandlar (om jag ställer upp på trekant så kanske han inte är otrogen, amfetamin är bättre än heroin osv)
* Skydda den beroende från konsekvenser av hans eller hennes handlande (ex ljuga för jobb, vänner och familj)
* Att ge upp sej själv och sitt liv


Tänk på, det är detsamma för dej!
 - om du är tyst om dina egna problem
 - om du isolerar dej
 - om du ursäktar ditt eget beteende, t.ex "jag måste, för jag mår så dåligt".
 - om du kastar skulden på andra för dina fel (han går inte att lita på så jag måste kontrollera)
 - om du lägger över ansvaret för ditt liv på någon annan eller samhället (han måste ändra sej så att jag får må bättre, mina föräldrar måste ändra sej så att jag kan bli trygg)
 - förhandlar till dej fler tillfällen att relationsmissbruka (bara kontrollera/träffas den här sista gången, sen inget mer)
 - om du ljuger för din terapeut, dina vänner eller familj om vad du gjort, hur det egentligen ligger till, eller vad din partner gör. Låtsas att allt är bättre än det är.

 - så förlänger du problemet hos både dej och din partner





1 kommentar:

  1. Nice blog and good observation on dysfunctional relationships... https://lfu.edu.krd/personnel/robinson-paulmony/

    SvaraRadera